Divná touha po ruském severu

Divná touha po ruském severu
SDÍLEJ:

Chtěl jsem znovu do zimního Ruska. Opět mě lákala rozlehlá tundra s vrcholky hor na horizontu, řeky a jezera na severu, mnohdy zamrzlé až do dna. Pročítal jsem ruské cestopisy a jeden mě zaujal. Skupina ruských lyžařů absolvovala pochod na pobřeží Karského moře, při kterém překonala záliv Bajdarackuju Gubu.

Jak na to

Akce byla podpořená Expedičním fondem. Mediálním partnerem jsou Horydoly. 

Když jsem se loni roce vracel zdecimovaný neurčitými zdravotními problémy ze zimní výpravy do Sajan, říkal jsem si, že je načase výletů zanechat.

Nebyl jsem si jistý, zda jsem i nadále ochoten podstupovat velikou námahu, omezení osobního pohodlí a někdy i bezpečí při zimních cestách.

Podél Karského moře

Časem však opět převládlo ego, divná touha si něco dokazovat. Pustil jsem se do přípravy další cesty. Cíl byl jasný.

Bylo rozhodnuto. Část pochodu ruských lyžařů na pobřeží Karského moře bych společně s parťákem Petrem Sedláčkem rád zopakoval, ale v opačném směru, z východu od jezera Che-To přes moře a pak do Vorkuty, města na západní, již evropské straně pohoří Polární Ural.

Podél železnice na sever

Oblast je dobře přístupná železnicí, která nedaleko nad severním polárním kruhem překračuje pohoří a končí ve městě Labytnangi na břehu Obské Guby. Pobřeží Karského moře již ale náleží do zapolarje, to je do území s nutností speciálního povolení.

Z Labytnangi, ze stanice Obskaja, se sice staví s podporou plynařů železnice na sever poloostrova Jamal a příležitostně po ní jezdí pracovní vlaky, ale zajistit si dopravu předem se nám nepodařilo.

Podél železnice však funguje zimnik, což je cesta, po které v zimních měsících probíhá zásobování stavby. A po této cestě jsme se s Péťou vydali 270 km vzhůru na sever.

Opilý řidič terénního náklaďáku

Cesta k jezeru Che-To trvala dvanáct hodin a představovala nejhorší zážitek z jízdy autem, jaký jsem dosud zažil. Jeli jsme speciálním autem pro jízdu zimní tundrou. Rusové mu říkají Trekol.

Mělo tři nápravy s obrovskými podhuštěnými koly a s posádkou, která se dokázala během cesty neuvěřitelně namazat a z ní nejvíce řidič. Cesta po zimniku mi pak připadala jako Brownův pohyb molekul, kdy jsme se volně pohybovali kabinou, otloukali o strop, stěny a podlahu, jeli střídavě po zimniku, létali vzduchem a modlili se ke všem něneckým bůžkům o přežití.

Přijeli jsme v noci do Razdělu Chralov, stanoviště poblíž jezera Che-To. Je to shluk stavebních buněk, kde jsou ubytováni dělníci. Staví v zimě železnici v neuvěřitelně tvrdých podmínkách, protože v létě se vše změní v jeden močál a stavba se zastaví.

Místo tady pro vás není, budete spát ve stanu!

Panuje zde přísná disciplina a zákaz alkoholu. Naše ožralá posádka se zde dobře vyjímá, vysazuje nás a hned se vrací zpět domů.

Kontaktujeme náčelníka stanoviště, ale ten nejeví příliš ochoty nás umístit na noc někam do tepla. Je -35°C, fouká a kolem stojící těžká technika má nastartované motory celou noc. Stavíme opodál za svitu čelovek stan a je nám blbě ze spálené nafty. Ráno se na nás přišel podívat náčelník stanoviště, jestli jsme prý přežili a povzbuzuje nás tím, že tuto zimu naměřili na severu Jamalu -60°C.

Pochod začíná a končí lékařským lihem

Dnes startujeme k západnímu břehu Jamalu a pak dále přes moře. Plánujeme přejít moře ve stejné trase a zeměpisné výšce, jako ruská výprava předloni. Překonali záliv za necelé tři dny a v jejich cestopise byla zmínka pouze o ojedinělých torosech.

My půjdeme opačně k mysu Narjusalja. Má zde být opuštěný srub geologů s fungujícími kamny. V sousedství má stát dřevěný domek, který se rozebírá na topení. Máme pilu a hodláme mu poněkud odlehčit. Plánujeme zde den odpočinku spojený s usušením věcí.

Po dvou dnech pochodu tundrou dorážíme na pobřeží. Mám slavnostní náladu, splnil se mi sen procházet se po Severním ledovém oceánu, a tak to hned večer ve stanu zapíjíme. Péťa totiž vykouzlil litrovou láhev 96% lékárenského lihu, který sehnal někde ve Švýcarsku.

Čtyři kilometry za celodenní dřinu

Zbytek večera počítáme, kolik pití nám vhodným naředěním vznikne. První den cesty po moři celkem jde. Další den se podmínky zhoršují. Povrch vypadá, jako by ho obří buldozer zmuchlal jak papír. Ledové kry jsou nakupené na sobě a hledat cestu je velmi obtížné. Postupujeme zoufale pomalu. Nikde nevidíme rovné plochy ledu, o kterých jsem četl u Rusů.

Při překonávání torosů dostává zabrat také náš materiál. Já i Péťa máme doma dělané pulky, což jsou saně, které při pochodu na lyžích táhneme za sebou. Váží padesát kilogramů i s nákladem. Mám je sice ověřené na několika předešlých výpravách, ale v těchto podmínkách začínám mít obavy, zda vydrží.

Další den vane silný vítr a mě při bourání tábora odlétá karimatka k severu. Navíc zjišťujeme, že jsme se odchýlili z trasy poněkud na sever. Na západním obzoru vidíme tmavé mraky. Během pochodu se podmínky zhoršují tak, že jsme nuceni sundat lyže a přetahovat saně přes nakupený led. Večer ve stanu zjišťujeme, že jsme za sedm hodin dřiny ušli necelé čtyři kilometry.

Zastavuje nás čistá vodní hladina

Ještě, že tady led nedriftuje a že máme líh. Obavy se další den potvrdily. Povrch s nakupenými krami náhle skončil a my jsme došli na pás zcela rovného čerstvého ledu. Za ním byla volná vodní hladina, ze které se kouřilo jako v prádelně. Nevypadalo to na nějakou lokální záležitost, ale na souvislý pás vodní hladiny, táhnoucí se, bohužel, kolmo na směr našeho pochodu.

Zažil jsem to již před lety na Bajkale. Jeli jsme se psím spřežením po pásu příbřežního ledu, za kterým byla vodní hladina. Neprůhledné ledové tabule, které měly na sobě vrstvičku sněhu nebo námrazy, se střídaly s tabulemi ledu průhlednými jako sklo. Když jsem na ně vběhl, měl jsem intenzivní pocit, že padám do vody. Hluboko pod nohama bylo vidět dno a pohybující se ryby. Led se pod námi vlnil, psi si lehali na břicho a odmítali pokračovat v běhu.

Pokračujeme k jihu. Nevidíme konec volné vody, pouze tmavá mračna nad jižním obzorem. Čeká nás dlouhé obcházení. V ústech máme slanou chuť. Led je sice rovný, bez torosů, ale na jeho povrchu jsou vyrostlice námrazy, na kterých lyže a saně dřou jak na smirkovém papíru.

Odplout na kře na sever se nám nechce

Ledový povrch se začíná vlnit. Opírám se hůlkou o led, ta ho však propichuje a z otvoru tryská voda jako z fontánky. Táboříme poblíž hranice ledu. Mám obavy, že přijde silný vítr a rozláme led na kousky. Odplout na kře k severu se mi věru nechce.

Občas sem prý zavítá lední medvěd. Nemáme žádné odstrašující pomůcky s výjimkou neoprenových ponožek, které dáváme na noc vymrazit a které vydávají neskutečný smrad.

V noci mám sen. Probořil jsem se do vody a marně se snažím uvolnit z lyží a saní. Křičím na Petra, aby mi pomohl, ale on odpovídá, že nemá čas, že musí stavět pječku. Petr totiž každý večer stavěl pječku a ta se mi tak dostala i do snu. Pječka byla jeskyňka ze sněhu a ledu, veliká akorát na vařič a hrnec. Nefoukalo v ní a díky ní a speciálnímu hrnci jsme ušetřili mnoho paliva.

Musíme spěchat, nebo pro nás přiletí vrtulník

Po dvou dnech pochodu dorážíme na pobřeží. Večer řešíme, co dál. Do Vorkuty plánovanou trasou je to 200 kilometrů. Ztratili jsme na moři příliš mnoho času, a ten nám teď chybí. Bojím se, že když nedorazíme do cíle v plánovaný termín, spustí Kosťa, náš styčný důstojník v Labytnangi, záchrannou vrtulníkovou akci a tu nezaplatí ani naše děti.

Volíme náhradní trasu. Půjdeme k jihu podél východní strany hor. Labytnangi je sice o něco dál než Vorkuta, ale my se budeme postupně blížit k zimniku, po kterém probíhá občasná doprava, a ke kterému se můžeme uchýlit v případě problému.

Následující dny pochodujeme nedohlednou tundrou, plochou krajinou téměř bez vegetace, s absencí nějakých výraznějších bodů, které by nám pomohly udržovat správný kurs. To je docela problém, když není slunce nebo nefouká a člověk nechce každých deset minut vytahovat GPS.

Slavíme všechno, i den smrti mého křečka

Když fouká, tak dlouhodobě stejným směrem a podle fáborku na hůlce lze udržovat směr. Často se mě lidé ptají, co na té tundře vidím, vždyť je tak monotónní a nudná. Neumím jim odpovědět. Neumím vysvětlit pocity, které zažívám. Díky monotónnímu pohybu v nekonečné krajině se občas dostávám do stavu, kdy opouštím realitu, nohy a tělo se stávají cizím odděleným tělesem, které mě posunuje krajinou, a hlava si při tom lebedí, jenom se veze a přemýšlí si o samých pěkných věcech.

Musím se ještě zmínit o našich noclezích. Byla to vždy nejhezčí část dne, tedy od okamžiku, kdy je vše hotovo a člověk může zalézt do spacáku. Tam si píše deník, čte, nebo poslouchá MP3 a k tomu chroustá nějakou dobrůtku.

Zavedli jsme pravidlo, že každé opuštění mapy oslavíme. Měli jsme dílčí mapy 1:100 000, a tak každých 45 km jsme si dali něco lihu. Map však nebylo mnoho, a tak jsme začali slavit i narozeniny svých bližných, a když i ti došli, tak jsme oslavili narozeniny Tobíka, mého psa, a nakonec i tragické úmrtí křečka Čendy, kterého Tobík před dvanácti lety překousnul vejpůl.

Něnci na jaře zastaví saně a na podzim si pro ně přijdou

Patnáctý pochodový den jsme dorazili do faktorie Laborovo. Je to vesnička ležící u jezera, s krásným výhledem na kopce Polárního Uralu. Stojí tu pár domků, obchod, škola a telefon. Kočovní Něnci zde doplňují zásoby a umisťují své děti do školy internátního typu. Na pahorku před vesnicí stojí patnáct něneckých saní. Jsou naloženy potřebami na letní táboření, které zde Něnci zanechali.

Pastevecká sezóna se dělí na zimní a letní část. V létě se Něnci se svými stády sobů přemisťují na sever, mnohdy na pobřeží oceánu. V zimě se stahují na jih až do oblasti lesů a své naložené saně nechávají na místě, aby se k nim opět na jaře vrátili. Osud tradičních pastevců je však na rozcestí. Děti, vychovávané odděleně od jejich kulturního prostředí v internátních školách, již nemají zájem pokračovat v práci svých předků.

Současná tíživá ekonomická situace v Rusku by to však mohla změnit. Dřívější státní podpora zkolabovala a pastevectví se pro Něnce stává jedinou možnou obživou.

Budeme ve večerních zprávách

Ve škole se chystají na oslavu příchodu jara, což je velká událost. Místnosti jsou vyzdobené prácemi dětí, kožešinami, vycpanými zvířaty. Na stěně visí obrovský mamutí kel. Přijímáme pozvání od místní učitelky, která nás ve svém domku hostí uvařenou slepicí, čajem a konfetami. Na oplátku jí naštípáme hromadu dřeva.

V osm hodin večer přijíždí ve dvou Trekolech štáb regionální televize, který natáčel v tundře cosi o životě Něnců. Hezká redaktorka si se mnou povídá, o naší cestě a odkud jsme. Když se dozvídá, že jsme z Čech, celá se rozzáří, žila prý dva roky ve Svitavách. Povídá si se mnou dál a já najednou zjišťuji, že mě natáčejí a že budu ve zprávách.

Štáb odjíždí v noci zpět, a tak se domlouváme, že nás vezmou s sebou. Ještě jsme pozváni na hostinu do školy a pak odjíždíme. Po sedmi hodinách jízdy dorážíme do Labytnangi.

r


Zobrazit místo Mountains - hory - skály - rocks na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Re: Oprava
Ano,ten "Kriváň" je jakási hora nad údolím řeky Šumak, jejíž jméno si nyní nevybavuji. Řeka tam tvoří tento krásný ledopád.Byli jsme tam v únoru 08.Já znám pouze Polární Ural ze zimní výpravy na Pajer a tam je to v okolí Pajeru téměř tak rozeklané.Jinak je to však pohoří dosti zarovnané působením dávného zalednění a má charakter tak řekl bych slovenské Fatry. Dalibor Beneš
  • Autor Libor
  • Datum a čas 20.7.2009 11:30
Reaguj
Re: Oprava
Cili ten Krivan je ze Sajan? To byl zimni vylet?Zdalo se mi, ze severni Ural muze takto vypadat tez ;-)
  • Autor M.Z.
  • Datum a čas 9.7.2009 23:18
Reaguj
Re: Oprava
Zdravím! Fotky i článek jsme dostali od Expedičního fondu, jehož jsme mediální partneři. Mohu Vás požádat o správné fotky? Okamžitě bychom je vyměnili. Za omyl se omlouvám, ačkoliv jsme ho nezavinili.
Reaguj
Oprava
Ahoj,byl jsem na této výpravě a jsem autorem tohoto článku, který jsem jako plnění závazku vůči Expedičnímu fondu společně s fotografiemi z mých dalších cest poskytl EF. V tomto článku se,bohužel,vyskytují fotografie, které nejsou z této akce, ale z loňské výpravy do Sajan. Nejsou ani pořízené mnou, ale mým parťákem Tomášem Hrušem. Jedná se o foto ledopádu a fotky mé osoby pod ledopádem. Dalibor Beneš
  • Autor Libor
  • Datum a čas 2.7.2009 12:28
Reaguj
Hezke cteni
A moc se mi libi ta fotka s horou pripominajici Krivan a se zamrzlym vodopadem
  • Autor M.Z.
  • Datum a čas 1.7.2009 21:36
Reaguj
Nádhera
Díky za článek. Když tam nemůžu sám, aspoň si počtu.
  • Autor tonda
  • Datum a čas 1.7.2009 18:03
Reaguj
Pěkné!
Dík za článek. Paráda, něco takového zažít!
  • Autor Pavel
  • Datum a čas 25.6.2009 11:02
Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

ROZHOVOR David Otava a Vladimír Bedřich jsou dva nadšenci, kteří již několik let sdílejí lásku k cestování a motocyklům. Společně s dalšími kamarády podnikají nezapomenutelné cesty po celém světě. Jejich poslední výprava vedla do... celý článek

Tipy pro cestování s omezeným rozpočtem: jak se dostat dále s méně penězi

Platební karty využívají čeští turisté i na nejdrobnější výdaje

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Spirit Airlines krachují, ale dál prodávají letenky

Spirit Airlines krachují, ale dál prodávají letenky

Spirit Airlines, sedmá největší letecká společnst v USA, míří ke krachu. Soud jí zatím ochránil před bankrotem, ale hodnota akcií klesla během tohoto roku o 94 % a firmu převzali věřitelé.
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

ROZHOVOR David Otava a Vladimír Bedřich jsou dva nadšenci, kteří již několik let sdílejí lásku k cestování a motocyklům. Společně s dalšími kamarády podnikají nezapomenutelné cesty po celém světě. Jejich poslední výprava vedla do

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Chráníme divočinu - přednáška Praha, Klub cestovatelů Přednáší Anežka Straková a Jan Berounský 25.11. 18:30
Muču Kiš - diashow Praha, Kayak Beach Bar Přednáší Radoslav Groh 27.11. 19:00
Něha Himaláje - diashow Nymburk, Sokol Přednáší Jan Tráva Trávníček a Petr Jan Juračka 27.11. 18:00
Boot - veletrh Německo, Berlín 28.11.-1.12. Lodě 28.11.
Jamajka - diashow Pardubice, Východočeské muzeum Přednáší Lenka a František Kadlecovi 28.11. 18:00
Ptačí svět očima fotografa - diashow Vrchlabí, Krtek Přednáší Tomáš Grim 28.11. 18:00
Sherpafest Praha, Aero Horolezecké filmy 30.11.
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 2.-5.12. 2.12.
ISPO - veletrh Německo, Mnichov 3.-5.12. 3.12.
Intermot - veletrh Španělsko, Madrid 5.-8.12. Cyklo a moto 5.12.

Diskuse

Криптовалюта космос прогн... Davidtxz, 24.11.2024 23:44, 9 příspěvků
půl pravdy Honza, 24.11.2024 10:02, 10 příspěvků
půl pravdy Střelec, 23.11.2024 18:19, 10 příspěvků
Doplnění Honza, 22.11.2024 15:07, 6 příspěvků
když hoří pod plechem Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků
nasrat@hovno.ch pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Honza, 20.11.2024 23:57, 10 příspěvků
plechovka pohoda Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků
plechovka pohoda Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 10 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Podzimní školení Akademie... Horydoly , 21.11.2024 16:23
Cestování v digitální éře Horydoly , 21.11.2024 16:10
Regionální muzeum Mělník Horydoly , 19.11.2024 18:24
Svatba Horydoly , 18.11.2024 14:12
Litr balené vody obsahuje... Horydoly Open, 6.11.2024 23:42
Podzim ve Velkých Karlovi... Horydoly , 6.11.2024 2:28
Metropolitní trail Motols... Horydoly , 1.11.2024 0:17
Das war der Cybathlon 2024 Horydoly , 30.10.2024 23:53