Určování cen pro další prodej (Resale Price Maintenance – RPM) je jeden z typů zakázaných vertikálních dohod soutěžitelů. Jde o označení pro situaci, kdy se výrobce s distributorem, resp. distributor s konečným prodejcem, mezi sebou dohodnou na ceně, za kterou bude zboží prodáváno. Nejzřetelnější formou těchto vertikálních ujednání je stanovení pevné prodejní ceny.
Pokuty zatím nevstoupily v platnost. Obě firmy Husky.cz a Pinguin se mohou proti nim odvolat a podat rozklad.
Husky.cz a Pinguin diktovali odběratelům ceny, za jaké mají jejich zboží prodávat. Dodržení cen si vynucovali hrozbou ukončení spolupráce.
Velké vyšetřování
Kromě nich byly vyšetřovány ještě velkoobchodní firmy Salewa Czech, Prosport a Karel Kadečka, který zastupuje v Česku italskou značku Ferrino. U nich antimonomoplní úřad žádné závady nezjistil.
Během zátahu, který byl zřejmě inspirován udáním některého z internetových obchodů, uvázla v síti inspektorů ještě výrobní a obchodní firma Vavrys, která nedodala inspekčním orgánům požadované doklady a kryla tak možné protizákonné jednání. Dostala za to stotisícovou pokutu.
Zda bude vyšetřování dále pokračovat i proti dalším outdoorovým velkoobchodníkům, antimonopolní úřad nezveřejnil. Mezi internetovými obchody se v této souvislosti nejčastěji mluví o firmách Hudy, Rockpoint, Verticalsport a už i o internetovém Bartsportu (součásti Mall.cz).
Vysvětlení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže:
Společnost Husky.cz sro se podle důkazů, které se Úřadu podařilo zajistit při neohlášeném místním šetření, dopouštěla porušování soutěžních pravidel ve svých obchodních vztazích s odběrateli z řad internetových obchodů.
Společnost založila svou cenovou politiku na ústních dohodách o povinném dodržování tzv. doporučených cen, které dále konkretizovala ceníkem rozesílaným formou e-mailu. V předložených cenících byla uvedena velkoobchodní cena bez DPH a maloobchodní cena, která byla vždy označena jako doporučená.
Dle zákona o ochraně hospodářské soutěže nejsou doporučené ceny považovány za protisoutěžní v případě, že prodejce není přímo nebo nepřímo omezen v určování cen zboží pro jeho další prodej a má možnost stanovit koncovou cenu i pod výši doporučené prodejní ceny.
Cenová ujednání, která jsou vybavena pokyny či sankcemi zavazující či motivující smluvní partnery dodržovat stanovené (doporučené) ceny, jsou dle zákona zakázána.
Šetřením bylo prokázáno, že společnost Husky.cz plnění dohod o doporučených cenách pro další prodej svými odběrateli skutečně kontrolovala a pod hrozbou přerušení dodávek zboží či jiných sankcí jejich plnění i vymáhala.
Husky.cz musí podle rozhodnutí Úřadu písemně informovat své odběratele o tom, že případné doporučené maloobchodní ceny mají pouze informativní charakter a nejsou závazné.
Druhý pokutovaný soutěžitel, Ing. Zdeněk Král (Pinguin), odeslal svým odběratelům e-mail obsahující písemný návrh dohody o určování cen pro další prodej zboží, jenž byl z jejich strany akceptován. Došlo tak k uzavření a následném plnění zakázaných dohod.
I v tomto případě se Úřadu podařilo zajistit řadu důkazů (převážně e-mailové korespondence), kterými bylo prokázáno, že Ing. Král kontroloval prodejní ceny svých odběratelů a pod hrozbou přerušení vzájemné spolupráce si vynutil jejich dodržování.
Ing. Král ukončil své protisoutěžní jednání již v průběhu správního řízení, což Úřad zohlednil při stanovování výše sankce.