Krnsko je sice díra za kousek za Mladou Boleslaví (místní občané prominou), ale pro vyznavače outdoorových aktivit slouží jako uzlový bod. Ze zdejší vlakové stanice lze vyrazit pěšky pod Stránovský viadukt a na zámek Stránov. Na horském kole se jede podél Strenického potoka na Kokořínsko. Pod nádražím vede významná cyklotrasa Greenway Jizera z Jizerských hor do Prahy. Vodáci tudy pádlují po řece z Železného Brodu do Brandýsa nad Labem.
My využíváme Krnsko jako záchytný nouzový bod, když se vracíme k večeru z našich výprav. Končili jsme tady celodenní plavbu po Jizeře z Bakova skrze Mladou Boleslav do Krnska. Také jsme odtud odjeli vlakem po dvoudenním koloběžkářském výletu Českým rájem a Ralskem koncem zimy. Často tudy projíždíme při cestě na kole či koloběžce z Prahy do Mnichova Hradiště nebo nazpátek, někdy cestu protáhneme až do Liberce. Krátkou rovinatou trasu jsme projeli na kole z Bakova přes Mladou Boleslav.
Krnsko a Stránov
Krnsko je obec s pouhými 589 obyvateli. Na Jizeře stojí vysoký jez s malou vodní elektrárnou a pod ním překonává řeku silniční most. Bývalé Krnské mlýny a malé továrny jsou mimo provoz, některé v minulosti vyhořely.
Na pravém břehu vysoko nad údolím Strenického potoka stojí romantický zámek Stránov. Na levém břehu lze navštívit nepatrnou zříceninu jeho předchůdce hrad Starý Stránov.
Nádraží Krnsko, dříve Stranow, také Stranow-Krnsko, Stránov-Krnsko, Krensko- Krnsko bývalo dvoukolejné. V současné době má jen jednu kolej a jedno hranové nástupiště. V budově se již neprodávají jízdenky, čekárna je nepřístupná a nejsou provozovány ani jiné služby spojené s dopravou.
Pozvolný úpadek železniční stanice
Železniční zastávka Krnsko stojí na trati Praha - Turnov. Byla postavena podle typizovaného předpisu společnosti Turnovsko-kralupsko-pražská dráha. Původní se zde plánoval jen strážní domek, ale předsedou správní rady byl hrabě Arnošt z Valdštejna a jeho manželka kněžna Marie, vlastnila nedaleký zámek Stránov, na který pravidelně dojížděla vlakem. Proto byla postavena klasická výpravní budova, ve které byla zřízena knížecí čekárna se samostatným vchodem. Později byl dům rozšířen a zvýšen o patro a čekárna pro kněžnu přebudována na veřejnou čekárnu. Provoz byl zahájen 1865 na úseku Neratovice - Turnov.
1869 se stala stanice důležitým nákladištěm cukrové řepy pro nový cukrovar v Dolním Cetně. Jelikož cukrovar rostl, bylo nádraží plně vytíženo a nákladiště se muselo několikrát rozšiřovat včetně krytého skladu.
1881 byla zprovozněna vlečka údolím Strenického potoka z Chotětova k cukrovaru v Dolním Cetně. Vlečka byla později prodloužena až do Skalska a přeměněna na místní dráhu. Tím skončila nakládka cukrové řepy v Krnsku.
Od roku 1872 se jezdilo až do Prahy.
Roku 1882 Turnovsko-kralupsko-pražská dráha spojila s Českou severní drahou. Ta byla 1908 zestátněna pod názvem Císařsko-královské státní dráhy. 1918 ji přebraly Československé státní dráhy. Ačkoliv v okolí pracovaly továrny a mlýny, objem dopravy se neustále snižoval. Proto se 1933 rozhodlo, že Krnsko už nebude nádraží, ale pouhá zastávka. To vysvětluje, proč stojí na zastávce s malým provozem honosná nádražní budova. Zároveň byla zrušena zvláštní čekárna II. třídy a zůstala jen jedna čekárna pro všechny cestující.
1970 se z Krnska už nevozilo téměř žádné zboží, pročež byla zrušena manipulační kolej a nákladiště.
Stránovský viadukt
Vlaky od Prahy přijíždějí do Krnska přes Stránovský viadukt. Je krásný, vysoký a patří mezi kulturní památky. Železobetonový viadukt je dlouhý 152 m, vysoký 27 m a široký 5 m. Vede po něm jednokolejná železniční trať. Překlenuje hluboké údolí tvořené Strenickým potokem, který zde ústí do Jizery.
První železniční most byl zde postaven 1865 jako příhradová železná konstrukce z kladenské Vojtěšské huti. Protože nestačil na provoz těžkých vlaků, byla vypsána soutěž na nový most, kterou vyhrál architekt Stanislav Bechyně. Firma Hlava-Kratochvíl ho postavila roku 1924 za 120 dní a přerušení provozu vlaků trvalo jen 40 dní.
Arkádový železobetonový most má tři železobetonové oblouky, které spočívají částečně na opěrách a kamenných pilířích původního mostu, z části na vlastních základech.
INFO: Železniční stanice Krnsko a Aktuální odjezdy a příjezdy Krnsko
Zobrazit místo Turistika na větší mapě