KOMENTÁŘ HORYDOLY
Je všeobecně známé, že v Česku státní sféra rozbujela do neuvěřitelných rozměrů. Úředníci se nekontrolovaně roztahují jako buřina na smetišti. Studie nazvaná Organizace cestovního ruchu v krajích a v turistických regionech to jen dokazuje. Pochybujeme však, že bude mít poztivní dopad ve smyslu zrušení zbytečných organizací, úřednických židlí a zefektivnění odvětví. Cestovní ruch totiž dokáže spolykat jakékoliv peníze a zdánlivě důvěryhodně je zdůvodnit. Při tom výsledky na státní či obecní úrovni nikdo nechce měřit a vyvozovat z výsledků relevantní závěry.
Analýza nazvaná Organizace cestovního ruchu v krajích a v turistických regionech ČR shrnuje v přehledné podobě způsob organizace rozvoje cestovního ruchu v jednotlivých krajích a regionech, včetně vzájemné součinnosti jednotlivých institucí.
Popisuje také zdroje financování a činnost tzv. destinačních managementů (organizací cestovního ruchu), které mají podporovat rozvoj cestovního ruchu ve vymezených oblastech.
Zmatek nad zmatek
"Způsob řízení rozvoje cestovního ruchu, jeho financování ale i právní formy odpovědných subjektů se liší kraj od kraje," uvedl Mojmír Mikula, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism s tím, že cílem analýzy bylo především vytvořit stručný přehled, který usnadní orientaci v regionálních strukturách nejen pracovníkům z oboru, ale i studentům či novinářům.
"Navíc teritoriální působnost jednotlivých subjektů se někdy překrývá, existují případy kdy turistický region leží na území dvou krajů, což má své dopady jak na organizaci, tak na financování rozvoje cestovního ruchu," přibližuje komplikovanost vztahů Mojmír Mikula. Přitom k efektivnímu řízení rozvoje cestovního ruchu je nezbytné zajistit vzájemnou spolupráci.
Kraje se přetahují o turistické regiony
"Právě financování rozvoje turistických regionů, které nejsou totožné s administrativními regiony (kraje, regiony soudržnosti), je vzhledem k nastavení čerpání evropských fondů jedním z nejproblematičtějších faktorů řízení rozvoje cestovního ruchu na regionální úrovni," uvedla Lucie Petříčková, vedoucí autorského kolektivu Vysoké školy hotelové v Praze.
V České republice je totiž 14 krajů, ale 17 turistických regionů.
Studie je na světě, ale vy si ji můžete přečíst až po prázdninách
CzechTourism plánuje analýzu vydat jako odbornou publikaci v září tohoto roku. Kromě toho ji při své práci využijí také pracovníci agentury, kterým usnadní rychlou orientaci v regionální problematice. "hceme mít větší přehled o tom, co se v jednotlivých regionech děje, abychom mohli lépe reagovat na jejich potřeby,"uzavírá Mojmír Mikula.
V budoucnu plánuje agentura CzechTourism analýzu rozšířit o zmapování vztahů k významným destinacím, euroregionům, svazkům obcí, či k dalším místním subjektům. Podobná analýza by měla popsat také webové stránky o turistických regionech, jejich vztahy a překrývání.