Ředitelé národních turistických centrál a vládní představitelé České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska při podpisu Protokolu o spolupráci v oblasti cestovního ruchu představili společný plán marketingové komunikace na rok 2012.
Země Visegrádské čtyřky se i nadále budou společně propagovat na zámořských trzích, v Rusku a Asii.
Zástupci čtyř zemí, kteří protokol podepsali, zdůraznili, že každá ze zemí je ve světě prezentována jako součást regionu střední Evropy, co umožňuje efektivnější komunikaci při nižších nákladech.
Spolupráce Visegrádské čtyřky
V protokolu se země Visegrádské čtyřky mimo jiné zavázaly pokračovat ve společných marketingových aktivitách na vzdálených trzích, kde se propagují pod heslem European Quartet One melody.
Hlavním přínosem spolupráce V4 má být podle představitelů tuzemského cestovního ruchu synergický efekt v oblasti příjezdové turistiky, který společná propagace svým členům přináší. Země mohou společně realizovat aktivity efektivněji a ve větším rozsahu.
Novými cíli jsou Tchajwanci
Koncept European Quartet cílí na skupinu turistů ze vzdálených trhů, kteří při svých cestách do Evropy kombinují více destinací. Letos se pod touto společnou značkou bude čtveřice zemí propagovat v sedmi destinacích. Ke Spojeným státům, asijské části Ruska a středoasijským zemím, Japonsku, Brazílii, Indii a Číně nově přibyl Tchaj-wan.
"Spolupráce s ostatními zeměmi Visegrádské čtyřky se nám osvědčila. Turisté ze vzdálených trhů mají zájem stihnout během návštěvy Evropy co nejvíce. Prezentace České republiky jako součásti regionu střední Evropy nám umoňuje efektivně cílit na zahraniční návtěvníky a zároveň se podělit o náklady na marketingové aktivity," uvedl po podpisu smouvy generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Na svých zdrojových trzích se země představí prostřednictvím široké škály aktivit, které zahrnují prezentace na veletrzích, roadshow či poznávací cesty pro novináře a cestovní kanceláře. Důležitá je také prezentace online prostřednictvím portálu www.european-quartet.com , který je k dispozici v jazycích cílových zemí. Přímo na potenciální návtěvníky budou zaměřeny kampaně v tisku a na sociálních sítích.
Není bez zajímavosti, že české podnikatelské subjekty projevují o prezentaci na vzdálených trzích čím dál větší zájem. Oproti předchozím rokům například stoupl počet subjektů přihlášených k účasti na aktivitách v Indii a Brazílii zhruba o polovinu. S rostoucí životní úrovní těchto trhů a zájmem jejich obyvatel cestovat se jedná o velmi lukrativní návštěvníky.
Nárůst počtu turistů z Ruska
Příjezdy brazilských turistů do České republiky se od roku 2006, kdy CzechTourism otevřel své zastoupení pro Latinskou Ameriku, zvýšily o 173 %. V roce 2011 se jednalo o 44 153 turistů, tedy nárůst o 16,8 %. "To byl hlavní důvod, proč jsme doporučili zařadit do aktivit Visegrádské čtyřky také Brazílii," uvedl ve zprávě z této události Petr Lutter, který je ředitelem zahraničního zastoupení v Mexiku, odkud zodpovídá i za propagaci České republiky v Brazílii.
Náměstek ministra pro místní rozvoj Michal Janeba, který protokol podepsal za českou strani, rozšiřuje statistiku o další země: "Významný nárůst v roce 2011 byl zaznamenán také u turistů z Ruska, kterých přijelo do České republiky rekordních 570 tisíc, což je nárůst počtu o 37,5 %. Mírné navýšení jsme zaznamenali také u amerických turistů, kterých přijelo 320 tisíc (2% nárůst). Turisté z těchto zemí patří navíc k bonitnější klientele." Na mimoevropských trzích zaznamenala Česká republika v roce 2011 nárůst poptávky také v Číně o 37 %.
Společná prezentace v zámoří a v Asii
Na financování celé kampaně v hodnotě 400 tisíc eur se podílí všechny země v přibližně stejné výši.
Země Visegrádu dále stvrdily zájem zintenzivnit svoji spolupráci v rámci aktivit organizovaných Evropskou komisí cestovního ruchu v zámoří a Asii, aby mohly ještě více využít potenciálu, který společná marketingová propagace nabízí.