Moje první špuntování. Co viděl cyklistický aktivista.

Moje první špuntování. Co viděl cyklistický aktivista.
Cyklojízda 2012. Letáček pro řidiče.
Autor snímku REPRO Horydoly
SDÍLEJ:

Velká Jarní cyklojízda v Praze získala letos nepříjemnou pachuť kvůli velkým konfliktům mezi řidiči a cyklisty. Došlo dokonce na pěsti a sanitku. Cyklista Hraboš dosud leží v nemocnici a motoristu Šteinera vyšetřuje policie. Jak viděl tuto cyklojízdu novopečený organizátor?

Jak na to

Nejhorší konflikt mezi motoristy a cyklisty se během Cyklojízdy odehrál na komplikované křižovatce U Bulhara. Situaci nejprve nezvládl špuntař Vojtěch Hrabosh Hrabal (dříve Auto*Mat). Když bývalý radní Prahy 10 Radovan Šteiner (ODS) vystoupil z taxíku a odhodil Hrabošovo kolo stranou, cyklista ho od něj odstrčil. Poté situaci vyhrotil boxer Vojtěch Šteiner, který se vyřítil z taxíku, oběhl policistu a Hrabošovi vrazil pěstí do obličeje. Zlomil mu kosti a bylo nutné zavolat záchranku. Bratři Šteinerové mezi tím nasedli do taxíku a odjeli. Hraboš dodnes leží v nemocnici, Vojtěcha Šteinera vyšetřuje policie a hrozí mu osm let vězení za to, že zcela vědomě způsobil vážné zranění.

Šestičlená skupina nových špuntařů dorazila tři čtvrtě hodiny před avízovaným startem v šest večer na náměstí Jiřího z Poděbrad.

Propagace začíná novinami

Přihlásili jsme se u hlavní organizátorky a vyfasovali reflexní vestičky, papírky s informacemi pro řidiče a cyklonoviny.

Měli jsme za úkol jich rozdat asi tři stovky. Zamknuli jsme kola u plotu a vyrazili vyzkoušet, jak těžký chlebíček má kolportér.

Ze všech, kterým jsem noviny rozdal, jsem poznal jenom bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka a jeho paní Kateřinu Jacques. Cyklonoviny jsem jim dal do cyklovozíku s potomkem.

Do plánovaného odjezdu prvních cyklistů se ná povedlo všechny propagační noviny udat.

Složité křižovatky řeší zkušení špuntaři

Přesně v šest hodin se všichni špuntaři přesunuli za kostel a dostali instrukce. Nejezdit na chodníky, být na řidiče vlídní a nevyvolávat konflikty, rychle se vracet zezadu na čelo pelotonu a pár dalších rad.

Složité křižovatky si rozebrali zkušenější kolegové, ostatní se mohli postavit kamkoliv. Hlavním úkolem všech špuntařů je v každé cyklojízdě chránit cyklisty před auty, která by chtěla najet do pelotonu z bočních ulic. Jednoduše je zablokují až do odjezdu posledního cyklisty.

Hlavním účelem práce špuntařů je, aby se do velkého balíku cyklistů nevklínilo žádné auto a neohrozilo tak jezdce na kolech, koloběžkách a kolečkových bruslích. Vedlejší činností špuntařů je vysvětlovat řidičům, o co při cyklojízdě vlastně jde.

Všechno je jednou poprvé

Hlavní organizátorka dala přes vysílačku pokyn k odjezdu. Přesunuli jsme se do nejbližší ulice. Bylo nás tam asi padesát ve vestičkách, ale účastnící se z náměstí nepohnuli. Vyjeli jsme tedy pomalu sami, a pak teprve vyrazili lidé za námi.

Poprvé jsem se postavil na slepou ulici vedle Olšanského náměstí. Nikdo z ní nevyjížděl. Až když okolo mě začal proudit dav na kolech, přijel jeden taxikář. Naštěstí nebyl nijak agresivní a dvacet minut si počkal.

Když mě dojelo poslední policejní auto, rozjel jsem se. Šlapal jsem co nejvyšší rychlostí, ale tak, abych nikoho nesrazil. Přesto jsem k prvním špuntařům dojel až u Nuselského mostu. Hned za ním mě poslali na výjezd z benzinky. V pohodě jsem autům vysvětloval, že to tady bude na dlouho, a pokud mohou, ať to objedou. Většina z nich to otočila směrem k druhému výjezdu. Pár jich ale počkalo.

Když už se ke mně blížili poslední účastníci cyklojízdy, přijel cyklista oblečený do reflexní vestičky. Začal mi nadávat: "To jste to skvěle udělali! Zase budou řidiči půl roku nasraní." Odpověděl jsem, že je to normální legální akce, která se koná už mnoho let. Pak jsem se ho ještě zeptal: "Proč s námi tedy jezdíte, když si tohle myslíte?" Naštvaný cyklista odjel bez odpovědi.

Konec dobrý - všechno dobré

Vraceli jsme se přes Nuselský most, kde jsem předjel velkou kolonu, takže jsem se do čela dostal už u Hlavního nádraží. Moje předposlední špuntování bylo u Florence. Vepředu na křižovatce zastavily policejní motorky a my je pouze vystřídali. Spolušpuntař dokonce začal rozdávat automobilistům zbylé cyklonoviny.

Poslední místo jsem dostal jednu ulici před holešovickým Výstavištěm. Byla to poklidná křižovatka, dokud nepřijel černý mercedes. Začal předjíždět ostatní auta a cpal se ke mně. Zastoupil jsem mu cestu, vyslechl mnoho nadávek a vysvětloval mu, o co se jedná. Prý spěchal na letiště. Naštěstí už jeli poslední policajti. Řidiči mercedesu jsem tedy řekl, ať počká ještě dvě minuty a bude moci projet. Víc už se nerozčiloval.

Zakončení jízdy se konalo uprostřed Stromovky. Vyslechli jsme poděkování za účast všem účastníkům a poté ještě zvláštní poděkování pro špuntaře. Odevzdali jsme půjčené reflexní vesty a krásnou jarní mlhou odjeli domů. 

 Info: Cyklojízdy Horydoly podporují cyklojízdy.

Cyklojízda 2012. Letáček pro řidiče.

Horydoly.cz Reportáže z Cyklojízd na Horydoly 

14. září 2013 (FOTO) 
20. dubna 2013
 (FOTO)
22. prosince 2012
 (VIDEO)
22. září 2012
 (FOTO) + VIDEO
23. dubna 2012
3. května 2011 (FOTO)
17. června 2010
25. dubna 2010 (VIDEO)
20. září 2009 (VIDEO)
23. září 2008 (FOTO)
23. září 2008 (VIDEO)
17. ledna 2008
22. září 2007 (FOTO)
22. září 2007 (VIDEO)
25. září 2006
19. srpna 2006
16. června 2006
20. dubna 2006 (1)
20. dubna 2006 (2)
31. ledna 2006
18. srpna 2005
21. července 2005
16. června 2005
22. září 2004

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Milý Střelče, proč myslíš, že pokud chtějí Horydoly přežít, musejí podporovat Cyklojízdy?

Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Tyhle vyděračské akce mají následující výsledky:

1) cyklisté se z účastníků provozu díky aktivistům stali škodnou na odstřel

2) kryjí celou řadu tunelů na dotace za povětšinou nefunkční, často přímo zdraví ohrožující, nebo alespoň předražené cyklostezky

3) znechucují rok od roku více lidí

- vynucovat práva pro sebe a povinnosti pro ostatní  je sice dneska v módě a je to výnosné, ale konečně se to stává i zdraví škodlivé

O to je pikantnější, že jedinec profitující spolu s celým magistrátem z nejrůznějších tunelů upravil fasádu jednomu ze svých zdrojů.

A že Horydoly podporují tenhle tunel? Pokud mají přežít, nic jiného jim nezbývá.

  • Autor Střelec
  • Datum a čas 26.4.2012 09:17
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Takze knockout ocykleneho hlodavce, byl naprosto OK :o))))   To rad ze stran cykloaktivistu slysim respektive ctu 

  • Autor Funtomas
  • Datum a čas 26.4.2012 08:13
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Nesmíš to přehnat, ale nějak tak náš stát funguje (odbory, doktoři, notáři, zemědělci, betonová lobby....)

  • Autor JN
  • Datum a čas 25.4.2012 21:43
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

No podle tehle logiky az budu chtit aby urad neco udelal. Tak zmlatim souseda, aby si meho pozadavku urad vsimnul, protoze normalni zadost je malo konfrontacni.

  • Autor Funtomas
  • Datum a čas 25.4.2012 14:27
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Problém ční v tom, že tímto slušným nekonfrontačním způsobem nikdo ničeho v politice nedosáhnul. Aspoň ne teď a tady. Kdyby automat netlačil na města a ty by zase nedostávaly peníze od evropy tak v Praze žádné cyklostezky ani cyklopruhy nebudou.

Taky zdravím sousedy na kole, ale že by kvůli tomu naše město vyhradilo kus cesty pro cyklisty tak to teda ne.

  • Autor Nobody
  • Datum a čas 25.4.2012 13:20
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Napriklad akce "Do prace na kole" mi prijde jako presne ten spravny nekonfrontacni pozitivne motivujici smer, kterym jit.

  • Autor Funtomas
  • Datum a čas 25.4.2012 12:23
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Kazdodennim, slusnym a ohleduplnym jezdenim bez praseni a okazaleho porusovani dopravnich predpisu ukazat, ze jezdit po Praze jde lepe a rychleji na kole nez stat v zacpe. Necpat se nekam bezhlave jen proto ze kolo je obratnejsi, obcas nekoho pustit i kdyz prednost mam ja. Pokynutim a usmevem podekovat, kdyz me nekdo pusti nebo treba delsi dobu jede za mnou, aby me nepredjizdel v  nejakem debilnim uzkem miste. atd. Tohle vse udela cyklistum vetsi sluzbu a dobrou reklamu vic nez nasrani nekolika stovek ridicu.

 Jak jsem uz psal, dobre veci se prosadi samy, protoze jsou dobre. Proste jit prikladem. Je to mozna pomale a nenaplnuje to tolik spasitelskej komplex aktivistu, ale netvori to bariery a napeti mezi lidmi. Vzdy je pozitivni motivace lepsi nez nekoho omezovat a nutit, protoze pak se nespis kousne a na just nebude delat co chces. Kazdopadne je dobre si odpustit takovy ten bolsevicky pristup ve stylu, ze lidi jsou blby a jen my (cykloaktiviste) vime co je pro ne dobre a donutime je jezdit na kole i kdyby nechteli.

Na kole uz jezdim dobrych tricet let a musim rici, ze dokud nebyli cykloaktiviste a vse s tim spojene, zadnou nenavist nebo napeti jsem mezi cyklisty a motoristy nezaznamenal. Naopak po kazde cyklojizde, aby se clovek bal do provozu, aby mu to nekdo, kdo vcera tvrdnul pred nejakym spuntarem, nedal sezrat nejakou prasarnou. 

Takze asi tak nejak.

  • Autor Funtomas
  • Datum a čas 25.4.2012 12:20
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Nechápu..... Co teda přesně navrhujete, aby cyklisté udělali aby docílili, že si jich někdo všimne a bude s nimi počítat při opravách a výstavbě komunikací v Praze (centru i na okrajích)? A přitom aby neterorizovali ostatní cyklisty, automobilisty, řidiče traktorů, matky s dětmi, inlinysty, důchodce, pěší.... atd......? Nejsem pražák :-)

  • Autor JN
  • Datum a čas 25.4.2012 11:42
Reaguj
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?

Jeste takova poznamka, nekteri cykliste a je jich znacne procento terorizuji lidi na prochazce v parku dnes a denne. 

  • Autor Funtomas
  • Datum a čas 25.4.2012 10:48
Reaguj
Celkem 32 příspěvků v diskuzi


Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Silniční cyklisté, jejich týmy a samozřejmě také fanoušci závodění na kole používají slang. Speciální slova, výrazy a termíny zrychlují dorozumění a zároveň utužují silničářskou komunitu.... celý článek

Česká a slovenská stopa na Tour de France

22 týmů na Tour de France

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

STELVIO Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.
Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Každoroční cyklojízdu z Prahy do Karlových Varů u příležitosti zahájení Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary úspořádala česká cyklistická značka Festka. Vzdává hold klasickému cyklistickému závodu s nejdelší tradicí v Česku. Letos účastníci vzpomněli na
111 let Tour de France je speciální ročník

111 let Tour de France je speciální ročník

Tour de France nekončí pod Vítězným obloukem! Stará dáma letos poprvé v historii nedojede do Paříže, cyklisté nepodjedou Vítězným oblouk, neprojedou skrze galerii Pompidou a nezasprintují na Elysejských polích.
Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Šest stovek sportovců všeho věku se utkalo u vodní nádrže Bystřička v Beskydech při tradičním triatlonu Valachy man. Jedna z jeho závodních kategorií byla letos součástí českého i evropského poháru XTERRA, což k Bystřičce vedle
Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Největší cyklistická Grand Tour startuje již tuto sobotu. Warner Bros. Discovery pro diváky připravila komplexní programové schéma, ve kterém nebude chybět ani minuta z letošní Tour de France, která startuje tradičně

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-26.7. Horská kola 22.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
Klínovec Boží Dar Silniční kola 3.8.
Hradní slavnost Pirkštejn 3.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Vasaloppet - cyklomaraton Švédsko, Mora Horská kola 10.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Gránická 70 Znojmo, Gránice Cyklistická závod do vrchu 18.8.

Diskuse

Continued Jessiekiz, 22.7.2024 17:57, 8 příspěvků
INU Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků
Zajímavé novinky. Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek
Nehody automobilistů s cy... Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků
INU Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek
anet anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky
INU Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků
INU Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek
Faberlic zkušenosti Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky
Nehody automobilistú s cy... Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38