Nebývá obvyklé, že na otázky médií odpovídá zástupce firmy komplexním textem. Není ovšem také běžné, aby privat equity fondy komentovaly své operace. Děkujeme proto Tomáši Lánskému za otevřenost.
Ptali jsme se ho na následující otázky:
1) Proč se ARX rozhodl investovat do oboru outdoorových aktivit?
2) Jaký má význam spojení dvou více-méně konkurenční firem?
3) Proč zůstane nakonec jen Lanex? Proč se Singing Rock změní jen na značku?
4) Znamená to, že výroba z Poniklé se přestěhuje do Bolatic?
5) Jak se změní postavení nového Lanexu vůči obchodníkům a konkurenci?
6) Kdy lze očekávat prodej této nové firmy do rukou dalších majitelů?
7) Co mohou zákazníci spojeného Lanexu a Singing Rocku očekávat? V čem se změní a v čem zůstanou stejné?
"Vzhledem k charakteru práce našeho fondu, jakož i obecně privat equity fondů, nebývá obvyklé, že bychom se pouštěli do veřejných webových diskusí o důvodech a strategii našich investic do společností," uvádí pražský investiční ředitel ARX Equity Partners Tomáš Lánský.
"Téma naší nejnovější akvizice je předmětem diskuse fandů horolezeckého sportu, odpovím proto krátce na některé vaše otázky, jež považuji za zajímavé pro horolezeckou veřejnost."
Fondy ARX Equity Partners koupily koncem září sto procent firmy Singing Rock, s.r.o. a zároveň se staly většinovým vlastníkem firmy Lanex, a.s.
Tomáš Lánský k tomu uvádí:
"Náš fond se při výběru investičních příležitostí orientuje na firmy střední velikosti s budoucím potenciálem růstu, kvalitními produkty a managementem. Předpokládáme další zhodnocení těchto firem, k čemuž m.j. vede spojování příbuzných společností v oboru, využití synergických efektů apod.
Takto jsme si vyhodnotili rovněž náš projekt LANEX + SINGING ROCK. Na okraj dodávám, že LANEX nevyrábí pouze lana značky TENDON, jež zapadají do zmíněného spojení a synergií, ale rovněž další zajímavé produktové řady a tyto úspěšně exportuje do skoro padesáti zemí světa, stejně jako lana TENDON.
Obor outdoorových aktivit a prostředků osobního zabezpečení vidíme jako zajímavý a rozvíjející se. Pro obě společnosti (a tím pádem samozřejmě pro fandy značek SINGING ROCK a TENDON) je spojení a využití společných sil příležitostí zvýšit svůj potenciál (vývojový, výrobní, obchodní, ...) v boji s konkurencí v evropském i světovém měřítku.
Tento postup, kdy firmy spojují své potenciály, je více než běžný v globálním světě. Mám za to, že zrovna pro domácí příznivce těchto dvou značek je to dobrá zpráva v tom, že třeba jedna z nich nebyla koupena zahraničním velkým hráčem jen proto, aby ji jako svého konkurenta zardousil.
Že konkurence v oboru přichází s různými strategickými tahy - o tom přímo svědčí přemístění významné části výroby zrovna takových lan z Francie na Madagaskar.
LANEX a SINGING ROCK nepovažujeme až tak za konkurenty, neboť jejich sortiment se velmi vhodně doplňuje. Obě značky mají ve světě svůj zvuk a je jasně dáno, že budou zachovány.
Máme za to, že pro zákazníky a fandy těchto značek není podstatné, zda působí pod střechou LANEX a.s., nebo jako samostatné právní subjekty, ale zda mají dobré produkty, vývoj, distribuci, servis atd.
Pro nás i pro obě firmy je efektivnější a prospěšnější budoucí spojení (fúze), ale jak uvádím, při zachování značek TENDON a SINGING ROCK.
Stejně tak zůstávají v SINGING ROCK zachovány vývoj, výroba a péče o zákazníky. Zaměstnanci pracují dál v Poniklé.
Jediný rozdíl spočívá v tom, že se bude moci do budoucna opírat o zázemí výrazně větší a kapitálově silnější firmy a vlastníka. Budeme jen rádi, když horolezecká veřejnost nejen v České republice, ale ve 45 zemích světa, kde obě značky dnes působí, bude ještě více poznávat, že v České republice je silný hráč, který dokáže růst a vzdorovat konkurenci velkých a historicky slavných značek na trhu outdooru a prostředků osobního zabezpečení."