TEST Snowbike Scott Big Ed
Tlusťoch, sněžné kolo, neboli snowbike, čili fatbike. To je kategorie horských kol, o které se hodně mluví. Před pár lety jim výrobci předpovídali skvělou budoucnost. Sice se tak nestalo, pořád jde o exkluzivní zboží se značně omezeným použitím, ale za svezení na sněhu stojí. My jsme si půjčili Scott Big Ed a užili jsme si na sněhu zajímavé bikovaní.
Snowbike, přilba enduro, teplé cyklorukavice, rukavice na výměnu, dlouhé zateplené cyklokalhoty, teplé prádlo, nepromokavá bunda, teplé funkční ponožky, kotníkové pohorky nebo zimní MTB tretry, cyklistické brýle. Nářadí, lepení, pumpička, zámek na kolo. Cyklobatoh, pití do termosky, sladkosti na cestu. Mapa nebo GPS, mobil, blikačka a světlo, lékárnička.
Scott Big Ed je fatbike už poněkud zastaralé koncepce. Tři čtyři roky uplynuly od uvedení na trh a letos ho nahradil nový model. V prodeji jsou ovšem stále modelové roky 2015 a 2016. V půjčovnách si je můžete vypůjčit za přibližně šest set korun na den.
Projede skoro všude
Nejdříve začneme, co se nám na Velkém Edovi opravdu líbilo. Projede skoro všude. Zvládá mokrý i tvrdý sníh, pár centimetrů nového prašanu, uježděnou nebo prošlapanou zimní cestu. Nevadí mu mazlavé bláto.
Z kopce je to všechno v pohodě, když začnete konečně věřit sobě i kolu, že terén projedete. Po rovině už musíte dost šlapat a určitě se hodně zapotíte. Do kopce je to pro netrénovaného rekreačního cyklistu očistec. Kola se odvalují pomalu, výškové metry přibývají ještě pomaleji a síly naopak ubývá hodně rychle. Také patnáct kilogramů, kolik fatbike váží, doplněné dalšími pár kilogramy zátěže nalepeného bahna nebo zmrzlého sněhu a ledu, je hodně cítit.
Ideální terén jsme si pro sebe nakonec našli na zasněžených polních a lesních cestách. Kolo svými vlastnostmi exceluje, když se střídají zafoukané úseky s tvrdým ujetým sněhovým podkladem, klidně čas od času vyfoukaným až na trávu nebo hlínu.
Druhý pěkný terén pro snowbike jsou upravené běžkařské nebo skútrové či rolbové trasy. Terén je to pro tlusté pneumatiky dostatečně únosný, stopy od pásových strojů jsou dostatečně široké. K jaru se vyplatí jezdit hlavně po ránu nebo ještě před úsvitem s osvětlením. Trasy jsou z noci ještě přemrzlé a tvrdé.
Pozor ale na omezení, která bychom měli dodržovat! Například v Krkonošském národním parku je zakázáno vjíždět na kole na značené a upravené běžkařské stopy vůbec. Jinde zase platí nepsané pravidlo, že když je sníh měkký, cyklisté neničí stopy lyžařům!
CYKLO GUIDE: Snowbike je v Peci lepší než lyže
V takových podmínkách se dá ujet na snowbike desítky kilometrů za den. My jsme to zkusili nejen na jednodenním výletě, ale také s přespáním v krkonošském bivaku. Dřevěné boudy strategicky rozmístěné podél hlavních turistických cest k tomu doslova vyzývají. Scott Big Ed je tak velký a s tak stabilním těžištěm, že jsme si na něj ani nepřidělávali brašny, ale spacák, karimatku, triko na spaní, vařič, nádobí, jídlo a pití v termosce jsme si vezli rovnou v batohu na zádech.
VIDEO Fatbike Scott Big Ed v Krkonoších
Asfalt se dá přežít, led zdolat, ale hluboký prašan je nesjízdný
Co se dalo čekat, že na asfaltu to nebude úplně ono. Když se ovšem smíříme s pomalým rozvážným tempem a zrychlenou frekvencí šlapání, nakonec to ujde. Nestanou se z nás na tvrdém povrchu závodníci, ale jet na výlet se takhle dá.
Pokud plánujete túru s velkým převýšením, ať už nahoru nebo dolů, kde se mohou střídat povrchy a množství sněhu, vyplatí se vzít s sebou do batohu pumpičku. Na silnici pláště přifouknete kvůli rychlosti. Na měkkém sněhu a především do kopce vzduch upustíte a z pneumatiky uděláte doslova žvýkačku, což fantasticky zlepší přilnavost a jízdní vlastnosti.
Co na snowbike nejde? Jet rychle! To je samozřejmé. Ale co nás překvapilo, že se nedá pořádně jezdit na ledu a v hlubokém prašanu. Led se dá vyřešit nákupem pneumatik s hřeby, pokud ledovatý terén očekáváte na celé plánované trase. S prašanem neuděláte nic. Kola do něj zapadnou po náby anebo ještě hlouběji a vám nezbyde nic jiného, než pokorně seskočit a snowbike vytlačit na pevnější sníh nebo dokonce ujetou cestu.
Funkční a ovladatelná vidlice
Na Scott Big Ed nás potěšilo několik maličkostí oproti původnímu očekávání. Přední vidlice se zdvihem 100 mm (klidně bychom snesli více) má spolehlivé uzamykání z řídítek a zároveň regulaci odskoku. První jsme používali neustále, protože každý ušetřený joule při šlapání nám přišel na tomto neohrabaném tlusťochovi vhod, a druhé jsme si seřídili napoprvé, a pak už na to nesahali.
Brzdy i řazení fungovaly ve všech režimech spolehlivě. Nejsou to sice úplné špičky a sportovní styl jízdy zvládaly jen tak akorát, ale za to jim nevadilo mokro ani led namrzlý po celém kole. Navíc jako každá správný snowbike má i Big Ed možnost vypnout přehazování a jet jen na jeden zvolený převod. My jsme to použít nemuseli, ale využívá se v extrémních podmínkách na dojetí k civilizaci, když už se všechno ostatní podělá a cyklistovi hrozí zmrznutí.
Blatníky! Rohy, světla, bezdušové pláště, řazení...
Co bychom na Scott Big Ed hned doplnili nebo vyměnili? Kolu by slušely blatníky. Mokrý zadek a záda nemá rád žádný cyklista, ale na mrazu je to otázka zdraví. Pedály, byť se solidní platformou, bychom vyměnili za nášlapné, abychom mohli využívat dobrodiní zateplených treter, samozřejmě s vysokými neoprenovými návleky.
Máme rádi pro cykloturistiku rohy na řídítkách. Variabilita úchopu je pro nás důležitá. Takže jejich dokoupení by byla o jednou z prvních věcí, které bychom kolu dopřáli. Vzhledem ke krátkému dni a většinou špatné viditelnosti přes den bychom neváhali doplnit na řídítka pořádný reflektor a na sedlovou trubku kvalitní červenou blikačku.
Standardně se kolo prodává na obrovských pneumatikách Kenda nebo Schwalbe o šířce 4,8 palce s dušemi. Po jejich ojetí bychom kupovali bezdušové modely kvůli jízdním vlastnostem i nižší váze a jednodušší manipulaci.
Větší změna by se nám pozdávala s řazením. Standardně je na kolo montována přehazovačka s přesmykačem ovládající 2x10 převodů. Zdá se nám, že jejich doba už je pryč, a bylo by vhodnější jezdit jen s jedním tácem. Možná by to šlo domluvit už při koupi v odborném cykloshopu.
Jak jsme testovali
Na snowbike / fatbike Scott Big Ed občas jezdíme už dva roky. Poprvé jsme si ho půjčili v Peci pod Sněžkou v tehdejší hodně špatné zimě. Poté jsme si udělali pár sněhových vyjížděk po Krkonoších, jednou s přespáním v turistickém přístřešku nad Pomezními boudami. V létě jsme se na tomto modelu kola svezli v italském Livignu na suchém povrchu.
Specifikace Scott Big Ed
Hmotnost: 14,5 kg
Rám: Hlíníkový Alu 6061
Vidlice: Rock Shox Bluto RL Solo Air, vzduch olej, zdvih 100 mm, uzamykání z řídítek
Přehazovačka: Sram X9
Přesmykač: Sram X7
Řazení: Páčky Sram X7, 2x10 rychlostí
Brzdy: Shimano BR-M506 Disc, hydraulické kotoučové, vepředu 180 mm a vzadu 160 mm
Gripy: Syncros Pro Lock-On
Kola: Syncros
Pláště: Schwalbe Jumbo Jimro 26x4.8" (dříve Kenda)
Sedlo: Syncros XM2.0
Orientační cena: 64 250 Kč (model 2016)
Testy jízdních kol na HORYDOLY
Horská kola Scott Spark 710 a 910
Horské kolo Author Traction 2014
Horské kolo Author Traction 2004
Riese & Müller Multicharger GT Touring 750
Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill
Diskuse
Diskuze k článku
UCI Pump Track World Championships: With 10G to the rainbow jersey
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Může se hodit
Nejčtenější články
Tománka čeká obhajoba výsadního postavení v ironmanském světě. Jsem připravený ponechat si oba mistrovské tituly!
UCI Track Champions League vrcholí! O celkových vítězích se rozhodne v Londýně
Brdská hřebenovka
Potřebujete místo pro sportovní vybavení? Self storage je řešení na zimu i na léto
4 potoky na pražském severu: kolo nebo koloběžka?
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. |
Diskuse
https://neodimof.ru/ | neodimof.ru, 22.12.2024 2:08, 119 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronaarv, 22.12.2024 2:00, 10 příspěvků |
where to get cheap liores... | Smninvip, 22.12.2024 1:48, 119 příspěvků |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
INU | Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 2 příspěvky |
INU | Honza, 20.12.2024 13:44, 2 příspěvky |
Nejenom 90´s | PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky |
INU | Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |