Bunda na motorku: vyber podle svého stylu

Bunda na motorku: vyber podle svého stylu
Setkání motorkáře a cyklisty na sedle Obšiar.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

Motorka, helma, bunda. V tomto pořadí řeší každý motorkář, co nutně potřebuje ke svému životu. Koupit správnou bundu na motocykl se zdá jednoduché, ale není tomu tak. Pokud si vyberete dobře, nebudete o bundě skoro vědět a ony vás ochrání v mnoha situacích před zraněním i nepříjemným počasím.

Jak na to

Polyamid a polyester

Výrobci dávají svým materiálům různé značky, ale v zásadě jde vždy o polyamid (PA) a polyester (PES). Polyamid je odolný a šijí se z něj svrchní vrstvy pod názvy Nylon, Kevlar, Cordura, Dynatec či Armacor. Polyester se u motorkářského oblečení používá jako zateplovací měkčí vrstva uvnitř. Pozor na oblečení, jehož součástí je polyethylen (PE), neboť taje už při teplotě 150 stupňů Celsia, což znamená, že při pádu na asfalt by se vám zapekl do kůže.

Denier

Odolné textilní materiály se označují značkou Denier (500D a 600D případně D500 a D600). To je hmotnost 9000 metrů vlákna uvedená v gramech. Čím vyšší D, tím je tkanina odolnější. Nejnamáhanější lokty se vyztužují kevlarem D1000. Vyšší čísla jsou už obvykle vycucaná z prstu.

Membrána

Odolnost proti vodě a dešti, a zároveň propustnost potu od těla zajišťují membrány, což jsou tenoučké vrstvy, které se laminují na odolné materiály samotné motorkářské bundy. Mezi známé membrány patří Goretex, Sympatex, Event nebo Dermizax. Uvádí se výška vodního sloupce, než membrána začne protékat (m), a množství vodních par, které je membrána schopna protlačit od těla (kg/m2/24 h). Čím vyšší čísla, tím lépe. Standardně se na motorkách využívají membrány s hodnotami 20 metrů / 15 kg, nejvyšší jsou 50 m / 40 kg.

Jestli zvolíte špatnou bundu na dobrou motorku, bude z toho nejenom mrzení, bude vám zima či horko, stále se budete ošívat, tuhle bude dřít a tamhle tlačit - ale to všechno také způsobí, že se nebudete moci plně věnovat řízení a tím pádem půjde do háje vaše bezpečnost na silnici či v terénu.  

Kvalitní bunda na motorku ochrání před nepříznivým počasím, udrží vás v teple a nepromokne. Zároveň větrá, pokud je třeba. Ochrání před odřeninami v případě pádu nebo před švihajícími větvičkami v zarostlém terénu. Některé modely moto bund mají všité nebo vkládací chrániče a bederní pásy. 

Pravá motorkářská kůže

Kůže je materiál, ze kterého se více než sto let šije veškeré vybavení pro jízdu na motocyklu od bot, přes bundy a kalhoty, až po rukavice. Motorkáři při tom jenom vylepšili oblečení, které staletí před nimi využívali jezdci na koních. Tradiční kožená motorkářská bunda je tedy funkční, pevná, bezpečná a konec konců stále vysoce módní.  

Vyznačuje se vysokou pevností a oděruvzdorností. Používá se především tam, kde hrozí pády ve vysokých rychlostech. Na rychlých silničních motorkách ji oblékají téměř všichni jezdci. Závodníci na okruzích oblékají rovnou kožené kombinézy.

Samostatnou kapitolou jsou motorkáři, kteří sedlají choppery nebo cruisery. Pro ně jsou kožené bundy nebo aspoň vesty součástí identity. Různě zdobený koženými bundami či aspoň vestami dávají vědět už na první pohled, kam patří.

Upjatý střih a pevnost koženého materiálu umožňuje pevné obepnutí celého těla a zároveň dobře drží všechny chrániče na svých místech. To je samozřejmě velmi důležité pro sportovní ježdění.

Kůže se právě proto nehodí na dlouhé přejezdy po silnicích, nebo dokonce na jízdu v terénu. V teplém počasí se v ní motorkář zapotí, o pohodlí při mnohahodinových jízdách nedá mluvit a volnost pohybu pro motorkáře není velká.

Textilní pohodlí a volný pohyb

Moto bundy z textilních materiálů nabízejí větší pohodlí, než kožené bundy. Kvalitní modely kombinují pevný a bezpečný svrchní materiál, nepromokavou a při tom dýchající membránu, plastové chrániče a zesílení bundy na kritických místech. Jejich střih chrání proti dešti seshora, bahnu zespoda a zároveň umožňuje větrání, pokud je to v horku potřeba.  

Levnější bundy mají uvnitř kapsy na vložení vlastních chráničů. Lepší bundy mají všité minimálně chránič páteře a chrániče loktů, k tomu umožňují instalaci zateplovacích vložek a případně dalších chráničů ramen, hrudi, boků a podobně.  

Na cestovním motocyklu oceníte vychytávky jako pohodlný střih, výrazné barvy (aby vás dobře viděli ostatní účastníci silničního provozu), velké kapsy, připravené výstupy na sluchátka z vnitřních kapes, absolutně nepromokavou kapsu na příruční elektroniku a podobně.

Motorkáři hrají geocaching a zároveň poker.

Skútr vyžaduje lehčí a civilněji vyhlížející bundu. Přes léto by měla dobře dýchat a zároveň vydržet jako obyčejná pláštěnka aspoň pár desítek minut silného deště. Vyplývá to  z využití skútrů spíš jako přibližovadel po městech, než jako sportovního náčiní. Skútrista sedne na motorku a za jakéhokoliv počasí, v městském provozu, často velmi silném a zmatečném, se dostane co nejrychleji do práce či do školy. Tam potřebuje přijít čistý a odpočatý. Nic jiného po svém stroji a tím pádem ani po oblečení nevyžaduje.

Elektroskútry na Lipně.

Naopak enduro a off road ježdění vyžaduje plně vybavené a technicky ušité bundy. Nápadné je množství kapes, do kterých si motocyklista na dlouhé jízdy po neznámé krajině, často v terénu, blátě, písku, dešti či na kluzké trávě nebo ve vlhkém lese ukládá vše potřebné. Terénní jezdec potřebuje mít při ruce nejen doklady, ale také jídlo a pití, mapu, mobilní telefon, navigaci, lékárničku...

Offroad Maraton motorky.   

Bundy určené na enduro mají stahovací pas, odnímatelný nákrčník, stahování konců rukávů na suchý zip. Lepší a dražší modely mají výstupy pro camelbag a na sluchátka, průhlednou kapsičku na předloktí k uložení mobilu nebo GPS, a mnohé další vychytávky. Před koupí si pořádně rozmyslete, co z nich využijete a jaké jsou pro vaše ježdění zbytečné.

Motokrosové bundy jsou šité také z textilních materiálů a jsou určené pouze na závodění a trénování na uzavřených terénních okruzích. Jedná se vlastně o lehký sportovní dres, pod který se umísťuje vesta s chrániči, které k tomuto motoristickému odvětví patří a jsou dokonce popsané ve sportovních řádech. Hlavní požadavek na bundu pro motokros je neomezený pohyb jezdce. 

Motorkář jede po poli nad přehradou Niedow na řece Smědá / Witka.

Pokud prší, nebo je trať velmi blátivá, přes sportovní dres oblékají motokrosaři lehké nepromokavé bundy, případně igelitové či membránové pláštěnky. Je to podobné, jako když si cyklisté vyjedou vysoko do hor, tam začne pršet nebo dokonce sněžit, a oni si přes cyklistický dres navléknou nepromokavou lehoučkou bundu. Když se podmínky během závodu zlepší, motokrosaři i cyklisté nepromokavé bundy svléknou a odhodí vedle trati, kde je vezme jejich doprovod. 

Vesty na motocykl patří 

Před bundy oblékají mnozí motorkáři ještě speciální vesty. Důvody jsou tři: bezpečnost, teplo a móda.

Reflexní žlutá vesta na motorkářovi zvyšuje pravděpodobnost přežití na dálnici i ve městě. Většina smrtelných nehod na motorce, které zaviní řidiči automobilů, má příčinu přehlédnutí. Řidiči za volantem totiž počítají s ostatními auty, jejich rychlostí, velikostí a způsobem řízení. Motorky se na silnicích chovají jinak a musejí tedy dávat autům o sobě vědět co nejvýrazněji. V tom velmi pomáhá právě žlutá vesta s našitými reflexními prvky. Oblékají ji nejčastěji motocyklisté na cestovních motorkách a na skútrech. Za horší viditelnosti, v šeru, nebo mlze, je rozdíl ve viditelnosti motorkáře v reflexní vestě a bez ní, markantní.

Cyklojízda v Praze 14.9.2013.

Textilní vesta nebo také zateplovací vložka se obléká pod bundu a slouží v chladném počasí jako ochrana proti zimě. Využívají ji všichni, kdo jezdí na delší vzdálenosti, tedy jak enduristé v terénu, tak cestovatelé na silnici.

Kožená vesta je obvykle módní doplněk, který patří v létě k chopperu. Ochrání hrudník před profouknutím, ale její hlavní funkcí je dát najevo, kam motorkář patří ak čemu se hlásí. Tomu odpovídají různé střihy, kapsy, třásně, nášivky, emblém klubu či symbol gangu.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu... celý článek

Jizerský guláš 2024

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu
Jizerský guláš 2024

Jizerský guláš 2024

SMĚDAVA Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu.
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

DECATHLON Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

ROZHOVOR David Otava a Vladimír Bedřich jsou dva nadšenci, kteří již několik let sdílejí lásku k cestování a motocyklům. Společně s dalšími kamarády podnikají nezapomenutelné cesty po celém světě. Jejich poslední výprava vedla do
Středoevropská rallye: zrádný asfalt v Praze a na Šumavě

Středoevropská rallye: zrádný asfalt v Praze a na Šumavě

Nevyzpytatelná trať a klouzavý asfalt charakterizuje Středoevropskou rallye. Ani letos tomu nebylo jinak. Mokro, rychlé změny povrchu, listí na vozovce a úzké silnice v Praze a na Šumavě způsobily havárie favoritů i posun outsiderů nahoru

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 20.-24.11. 20.11.
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh Polsko, Varšava 21.-23.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Chvalkovice na Hané 21.-23.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm, kino 21.-24.11. 21.11.
Life - veletrh Brno, Výstaviště 22.-24.11. 22.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 22.-23.11. 22.11.
Mezinárodní festival alpinismu Praha, International 22.-24.11. 22.11.
Kolem světa Praha, Clarion 23.-24.11. Cestovatelský festival 23.11.
Krampus show Praha, Holešovice 24.11.
Boot - veletrh Německo, Berlín 28.11.-1.12. Lodě 28.11.

Diskuse

Мед оптом Evahhh, 22.11.2024 3:35, 1 příspěvek
když hoří pod plechem Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků
nasrat@hovno.ch pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků
plechovka pohoda Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků
plechovka pohoda Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků
nasrat@hovno.ch Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Podzimní školení Akademie... Horydoly , 21.11.2024 16:23
Cestování v digitální éře Horydoly , 21.11.2024 16:10
Regionální muzeum Mělník Horydoly , 19.11.2024 18:24
Svatba Horydoly , 18.11.2024 14:12
Litr balené vody obsahuje... Horydoly Open, 6.11.2024 23:42
Podzim ve Velkých Karlovi... Horydoly , 6.11.2024 2:28
Metropolitní trail Motols... Horydoly , 1.11.2024 0:17
Das war der Cybathlon 2024 Horydoly , 30.10.2024 23:53