Kromě obecných zásad úsporné jízdy, které platí celoročně, je v zimním období třeba vzít v potaz i další skutečnosti, jež mají vliv na spotřebu benzínu a nafty. Přečtěte si 5 tipů, na co se zaměřit, aby byla spotřeba pohonných hmot v zimě co nejpříznivější.
1. Zahřívání motoru
Zahřívat motor vozu na volnoběh dlouhým stáním není správné řešení, i když to tak má mnoho řidičů zažité. Snaží se tím zřejmě co nejvíce vyvarovat druhého extrému, což je okamžitý rozjezd s plným zatížením motoru. Obojí je špatně. Studený motor zvláště v mrazech samozřejmě není dobré hned po startu příliš vytáčet a zatěžovat. Na druhou stranu nemá význam čekat, až se zahřeje volnoběhem. To byste se načekali. Takovým způsobem se motor ohřívá jen velmi pomalu a delší dobu tak spotřebovává více paliva.
Při studeném startu zase dochází k nedostatečnému mazání pohyblivých částí motoru, což má za následek vyšší mechanické opotřebení. V zimě se doporučuje motor nastartovat a nechat běžet několik desítek sekund. Olej se tak dostane do všech jeho částí a pak na nic nečekejte a motor klidnou pomalou jízdou zahřejte.
2. Zbytečné popojíždění
Se správným zahříváním motoru souvisí i zbytečné popojíždění kvůli krátkým cestám. Čím více studených startů motor absolvuje, tím vyšší bude mít spotřebu i opotřebení. Rozmyslete si tedy, zda vám stojí za to kvůli pár set metrům vůz startovat a není lepší dojít pěšky. Věčným popojížděním se totiž motor nemusí stihnout ohřát na provozní teplotu ani během celého dne.
"Správně ohřátý motor na provozní teplotu řidič nepozná snadno. Klíčovým ukazatelem je totiž teplota motorového oleje, který optimálně pracuje zhruba při 80 stupních Celsia," uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. "Teplotu oleje vám ale většina vozů nesdělí, protože na přístrojové desce naleznete pouze údaj o teplotě chladicí kapaliny, který je spíše orientační." Olej v motoru se přitom ohřívá pomaleji než chladicí kapalina.
3. Přebytečná zátěž a spotřebiče
K zimě patří i zimní radovánky, a mnoho lidí se proto vydává na hory. Velkým žroutem paliva je střešní box. Využití takzvané rakve ale omezte na minimum a ihned po návratu ji odmontujte. Nestačí, že bude prázdná. Její dopad je totiž hlavně v tom, že zvyšuje odpor vzduchu, jenž roste násobně s rostoucí rychlostí vozidla. V závislosti na rychlosti tak může spotřeba růst i v řádech desítek procent, respektive o celé litry.
Netřeba připomínat, že jakýkoliv přebytečný náklad obecně spotřebu zvyšuje. To se týká nejen rakvé, ale i zahrádek, lyží či snowboardů na střeše, nebo dokonce zimních kol fatbike / snowbike.
Samozřejmě čím více omezíte využití spotřebičů, jako je topení, rozmrazování skel nebo vyhřívání sedaček a volantu, tím z hlediska spotřeby lépe.
4. Tlak v pneumatikách
Pneumatiky by měly být nahuštěny na optimální tlak udávaný výrobcem. Proto se obecně doporučuje stav nahuštění pravidelně kontrolovat. Nesprávný tlak způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik, což zkracuje jejich životnost.
Pokud jsou gumy podhuštěné, kromě horší jízdní stability roste v důsledku vyššího odporu i spotřeba pohonných hmot. Jakmile se ochladí, tlak vzduchu v pneumatikách klesne. Je proto vhodné s příchodem zimních teplot věnovat tlaku v pneu o to větší pozornost.
Pokud upravujete tlak u pneumatik v teplé garáži, doporučuje se je nahustit o 0,2 barů více, než udává výrobce. Jakmile vyjedete ven do chladna, tlak se srovná na potřebnou hodnotu.
5. Kvalitní palivo
Zimní nárůst spotřeby je možné kompenzovat použitím kvalitnějšího paliva. Prémiovou naftu či benzin má ve své nabídce mnoho čerpacích stanic. Mají vylepšené vlastnosti díly vysokému cetanovému číslu u nafty nebo oktanovému číslu u benzínu i díky speciální formulaci aditiv. Motor zpravidla lépe startuje, má vyšší výkon, tišší spalování a palivo dokonale prohoří. Díky tomu klesá spotřeba pohonných hmot.
Význam prémiové nafty je v zimě i v tom, že často disponuje parametrem filtrovatelnosti od −26 °C do −35 °C, takže se vám nestane, že by nafta zamrzla. "Aktuálně potvrdil ve svém testu příznivý vliv konkrétně u paliva Shell V-Power Diesel renomovaný motoristický časopis, když jeho redaktoři k testování použili 12 let starý Ford Mondeo 2.0 TDCi. Po 4 měsících klesla spotřeba o 0,4 litru na sto kilometrů a u takto starého vozu se rovněž celkově zlepšila kondice motoru," připomínáe Damir Duraković. "Neexistuje však žádný standard pro pojem prémiové palivo. Jeho vlastnosti i přínosy se tak u různých výrobců liší." Konkrétní parametry prémiových paliv je možné zjistit na stojanu nebo u obsluhy čerpací stanice.